Zin en onzin in de kunstwereld

‘U wilt dus wellicht van onze diensten als galerie gebruikmaken? Dan leg ik u even ons systeem uit en ik schets het bijbehorende financiële plaatje even voor u. U betaalt een jaarlijks bedrag van 500,- om deelnemer te worden van onze online galerie. U plaatst zelf foto’s van uw werk met een bijbehorende tekst. Wij hebben een uitstekend format waarin u stapsgewijs door de verschillende onderdelen wordt geleid.
Naast deze dienst maken wij een primair marketingplan voor u en informeren wij onze klanten via ons digitale platform. Dit slechts voor 175,- eenmalig. Onze commissie ligt lager dan het landelijk gemiddeld, wij vragen 35% provisie in plaats van de gebruikelijke 40% want wij begrijpen dat u ook inkomsten nodig heeft. Wij bepalen de vraagprijs van uw werk zoals wij die reëel vinden. Wat natuurlijk wel betekent dat u die prijs ook doorvoert op uw website of op andere plaatsen. Anders komt dat ons verdienmodel niet ten goede, dat begrijpt u ook. U tekent een overeenkomst met ons voor drie jaar en mocht u besluiten niet met ons verder te gaan na die periode dan heeft u geheimhoudingsplicht en u mag niet buiten ons om contact onderhouden met onze klanten. Wij organiseren ook fysieke tentoonstellingen, als u wordt gekozen als deelnemer dan betaalt u 75,- per maand gedurende de looptijd van de tentoonstelling. Ben ik zo een beetje duidelijk geweest? Heeft u nog vragen?’
‘Ja, wat is een primair marketingplan?’
‘Nou, dat wij een plan ontwikkelen om uw werk te promoten.’
‘En een digitaal platform?’
‘Wij hebben onze klanten digitaal gerubriceerd en zullen hen op die manier contacteren.’
‘U stuurt een nieuwsbrief via de mail bedoelt u?
En die geheimhouding, wat moet ik geheim houden eigenlijk?’
‘Hoe we werken onder andere.’
‘Dat vertel je me toch net, gewoon aan de telefoon?
En die fysieke tentoonstellingen waar zijn die dan en ben ik dan de enige deelnemer?’
‘Nee, we organiseren tentoonstellingen met meerdere kunstenaars, gemiddeld kan iedere kunstenaar 2 à 3 werken tentoonstellen.’
‘Die betalen dan allemaal die 75,- per maand?’
‘Uh ja.’
‘De verkoopcijfers? Hoeveel verkoopt u?’
‘We verkopen regelmatig, maar de klant bepaalt.’
‘Wat is regelmatig? Twee per maand is ook regelmaat.’
‘Zoals ik al aangaf de klant bepaalt.’
‘Kunt u mij de jaarcijfers sturen?’
‘Nee, dat houden we liever voor onszelf, ‘t is natuurlijk een kwestie van vertrouwen. Maar kan ik verder nog iets voor u doen, ik heb namelijk zo nog een call.’
‘Nee hoor, bedankt u kunt niets voor me doen.’

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Dus jij bent kunstenaar…

Nou, dat laat ik aan jou. Ik gebruik het woord kunstenaar zodat je kunt duiden in welke hoek je me beroepsmatig moet plaatsten. Maar het voelt niet als kunstenaar, niet

Lees verder
Zin en onzin

Kunstgekte

In de Kunsthal is de tentoonstelling hyperrealism te zien. En inderdaad, alle beelden zijn uitermate realistisch uitgevoerd, soms zelfs op het griezelige af. Een pasgeborene van een meter of vier

Lees verder
Scroll naar top